Friends HLILogoHLI Human Life International - Polska
Polski serwis pro-life

       Diecezja Saltillo w Meksyku wystosowała oświadczenie, w którym wyjaśnia, czym jest stwierdzenie nieważności małżeństwa w Kościele katolickim. Lokalny hierarcha, biskup Hilario González García uważa, że przedstawianie tych spraw jako „rozwodów kościelnych” to fałsz, który wymaga zdecydowanej reakcji duszpasterskiej i edukacji katolików.

Zdaniem bp. Gonzáleza, niektóre media – szczególnie o profilu lewicowym – prezentują informacje, które mogą wprowadzać wiernych w błąd, sugerując, że Kościół dopuszcza rozwody. Według hierarchy chodzi tu o „niedokładne nagłówki w mediach”, które mylą stwierdzenie nieważności z rozwodem. Jak podkreśla, jest to nie tylko nieporozumienie, ale również próba normalizacji przekonania, że „sakrament małżeństwa nie musi być trwały”.

W specjalnym komunikacie diecezja przypomina jasno, że „unieważnienie małżeństwa nie jest rozwodem”, lecz stwierdzeniem, że małżeństwo nigdy nie istniało z powodu braku jednego z istotnych elementów przy zawieraniu sakramentu. Zdaniem bp. Gonzáleza, „w przeciwieństwie do rozwodu cywilnego, Kościół katolicki uważa małżeństwo za nierozerwalne, a rozwód nie istnieje w prawie kanonicznym”.

Hierarcha przypomina również nauczanie Katechizmu Kościoła katolickiego, który w punkcie 2384 nazywa rozwód „poważnym wykroczeniem przeciwko prawu naturalnemu”. 

Zdaniem bp. Gonzáleza, osoby, które po rozwodzie cywilnym zawierają kolejny związek, „znajdują się w sytuacji publicznego i trwałego cudzołóstwa”, nawet jeśli ich nowy związek jest prawnie usankcjonowany. Jak podaje Katechizm, „małżeństwo zawarte i dopełnione nie może być rozwiązane żadną ludzką władzą i z żadnej przyczyny, oprócz śmierci”.

Prof. Mieczysław Guzewicz, konsultor Rady ds. Rodziny Konferencji Episkopatu Polski, zauważa, że rozprzestrzenianie fałszywych informacji o tzw. „kościelnych rozwodach” to nie tylko efekt medialnej manipulacji, ale także skutek niedostatecznej edukacji religijnej.

„Brak elementarnej wiedzy na temat sakramentu małżeństwa i jego nierozerwalności jest nie tylko efektem manipulacji lewicowych mediów, ale niestety także braku merytorycznej wiedzy” – komentuje prof. Guzewicz.

W jego ocenie, nie wystarczy ograniczyć się do lepszych nauk przedmałżeńskich – potrzeba ciągłej katechezy na wszystkich etapach życia: w dzieciństwie, młodości i dorosłości. Jak twierdzi, celem jest to, „aby wierzący człowiek znał naukę Kościoła i ją rozumiał”.

Katechizm wskazuje także na długofalowe społeczne konsekwencje rozwodów: cierpienie porzuconych współmałżonków, destabilizację dzieci oraz negatywny wpływ na otoczenie, który może powodować, że rozwód staje się zjawiskiem powszechnym. Wg dokumentu, „jeden z małżonków może być niewinną ofiarą rozwodu orzeczonego zgodnie z prawem cywilnym; w takim przypadku nie jest to sprzeczne z zasadą moralną”.

W opinii prof. Guzewicza, Kościół powinien mocniej reagować na fałszywe przekazy. W jego słowach: „Katolik już w momencie zetknięcia z takim przekazem powinien wiedzieć, że to po prostu jest kłamstwo”.

Rozmówca Naszego Dziennika zwraca uwagę na trudną do zrozumienia akceptację przez część wierzących życia swoich dzieci w związkach niesakramentalnych. „Jak to jest możliwe, że rodzice, wierzący w Boga, akceptują wchodzenie swoich dzieci w życie w związkach niesakramentalnych?” – pyta prof. Guzewicz. Wg niego wynika to z niewiedzy, czym jest grzech ciężki oraz jak poważne duchowo są jego skutki. Brak formacji u rodziców przekłada się na postawy ich dzieci.

Zdaniem prof. Guzewicza, na ten kryzys nie można odpowiadać wyłącznie retoryką, ale realnym duszpasterskim działaniem. Konieczne jest wspólne zaangażowanie całej wspólnoty Kościoła – zarówno duchowieństwa, jak i świeckich.

„Jako katolicy musimy po prostu robić to, co do nas należy, i zaufać Duchowi Świętemu, że łaska zadziała” – podsumowuje ekspert. Jego zdaniem, tylko w ten sposób można skutecznie przeciwdziałać nie tylko dezinformacji medialnej, ale także realnym zagrożeniom dla wiary i sakramentalnego życia wiernych.

[Za: Nasz Dziennik, opoka.org.pl, unsplash/@kellysikkema]

 

 

We use cookies

Na naszej stronie internetowej używamy plików cookie. Niektóre z nich są niezbędne dla funkcjonowania strony, inne pomagają nam w ulepszaniu tej strony i doświadczeń użytkownika (Tracking Cookies). Możesz sam zdecydować, czy chcesz zezwolić na pliki cookie. Należy pamiętać, że w przypadku odrzucenia, nie wszystkie funkcje strony mogą być dostępne.