Friends HLILogoHLI Human Life International - Polska
Polski serwis pro-life

Drugą stroną medalu propozycji przyznania nauczycielowi statusu funkcjonariusza publicznego jest odpowiedzialność karna za niedopełnienie obowiązków. To nawet trzy lata więzienia. Ministerstwo Edukacji Narodowej rozważa przyznanie nauczycielom formalnego statusu funkcjonariusza publicznego.

Choć deklarowanym celem jest wzmocnienie ochrony pedagogów, eksperci ostrzegają: ten krok może otworzyć drogę do karania nauczycieli za decyzje podejmowane w klasie. Nawet za wystawioną ocenę.

Status funkcjonariusza publicznego to nie tylko ochrona, ale też dodatkowa odpowiedzialność

W projekcie MEN jest mowa o zmianie statusu prawnego nauczyciela – z osoby chronionej jak funkcjonariusz publiczny na osobę będącą funkcjonariuszem publicznym. Taka różnica, choć może wydawać się czysto semantyczna, niesie jednak za sobą daleko idące konsekwencje.

Obecnie nauczyciele są objęci ochroną przewidzianą w Kodeksie karnym dla funkcjonariuszy publicznych, co dotyczy przypadków przemocy czy znieważenia. Po zmianie – sami mogą podlegać przepisom karnym z art. 231 Kodeksu karnego, dotyczącym nadużycia uprawnień i niedopełnienia obowiązków służbowych.

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty (OSKKO) alarmuje – propozycja MEN prowadzi do karania nauczycieli

Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty nie pozostawia złudzeń: propozycja MEN może postawić ponad 700 tysięcy nauczycieli w sytuacji realnego zagrożenia karą pozbawienia wolności. Co ważne, chodzi nie tylko o rażące zaniedbania, ale również o decyzje podejmowane w ramach codziennej pracy dydaktycznej, np. wystawienie – w odczuciu rodzica lub ucznia – niesprawiedliwej oceny.

MEN projektuje nadanie nauczycielom statusu funkcjonariuszy publicznych zamiast, jak jest dziś – nauczycieli chronionych jak funkcjonariusze publiczni. (…) W praktyce nastąpi wprowadzenie do nadzoru pedagogicznego nowego, karnego obszaru – odpowiedzialności karnej nauczycieli za decyzje podejmowane w ramach obowiązków zawodowych – pisze OSKKO.

Zamiast ochrony – atmosfera zastraszenia

OSKKO apeluje do władz o wycofanie się z pomysłu i zamiast nowych sankcji – o realne wsparcie dla nauczycieli, np. poprzez skuteczne egzekwowanie istniejących przepisów ochronnych (art. 63 Karty Nauczyciela) oraz rozwój systemu pomocy psychologicznej i prawnej.

Zamiast przepisów zastraszających nauczycieli i ograniczających ich autonomię pedagogiczną – potrzebujemy rozwiązań wspierających – podkreślają autorzy stanowiska.

Stowarzyszenie zwraca uwagę, że środowisko nauczycielskie nie zostało nawet zaproszone do konsultacji w tej sprawie.

Powyższe, mocne argumenty nie musiałyby paść, gdyby posłuchano profesjonalistów – dyrektorów i samorządowców. Wystarczyło zapytać – podsumowują.

Pełny tekst Stanowiska OSKKO można znaleźć TUTAJ

Tagi: nauczyciele, ochrona, odpowiedzialność karna, stanowisko OSKKO..

Źródło: Strefaedukacji.pl/ stanowisko OSKKO – 20 maja 2025 r.

Wspomóż obronę życia

BLIK_LOGO_RGB