Dym papierosowy uszkadza wątrobę poczętego dziecka!

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna

Jeśli brzemienna matka pali papierosy, poważnie naraża swoje poczęte dziecko na uszkodzenie wątroby. Wyniki najnowszych badań – prowadzonych na trzech szkockich uniwersytetach: w Aberdeen, Edynburgu i Glasgow - nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Co gorsza, koktajl substancji chemicznych docierających do rozwijającego się płodu jest znacznie bardziej toksyczny, niż to wynika z sumy działania pojedynczych jego składników.

Zespół naukowców specjalizujących się w medycynie regeneracyjnej odkrył również, że chemikalia z papierosów inaczej wpływają na komórki wątroby płodów płci męskiej, a inaczej na płody płci żeńskiej. Tkanka wątroby chłopców wykazywała bliznowacenie narządu, a tkanka wątroby dziewczynek - uszkodzenie metabolizmu komórek.

Podczas badań wykorzystano pluripotencjalne komórki macierzyste, czyli komórki, które mają zdolność do przekształcania się w inne typy komórek. Materiał biologiczny poddany został jednoczesnemu działaniu substancji, które przenikają do poczętego dziecka, gdy jego matka wdycha dym papierosowy.

Jak powiedział dr David Hay z Centre for Regenerative Medicine, badacze zrozumieli wreszcie „komórkowy efekt” oddziaływanie papierosów na poczęte dziecko.

Wątroba to bardzo ważny narząd. Jest niezbędna do oczyszczaniu organizmu z toksycznych substancji i odgrywa istotną rolę w regulacji metabolizmu. Wątroba ma duże zdolności regeneracyjne. Jednak uszkodzenia w czasie życia płodowego mogą doprowadzić do zaburzeń w regeneracji, a w konsekwencji – do utraty funkcji narządu. Całkowita niewydolność wątroby oznacza śmierć.

Artykuł, w którym omówiono projekt badawczy oraz jego wyniki, został opublikowany w czasopiśmie „Archives of Toxicology”.

[Tłumaczenie i opracowanie własne HLI Polska na podstawie serwisu internetowego BBC News/ Health – 29.05.2017 r.]

Zdjęcie: MorgueFile (DodgertonSkillhause) - FP

Materiał źródłowy:
B. Lucendo-Villarin, P. Filis, M.J. Swortwood, David C. Hay i in., “Modelling foetal exposure to maternal smoking using hepatoblasts from pluripotent stem cells”, w: “Archives of Toxicology” (2017). doi:10.1007/s00204-017-1983-0

googlepluslogo1
wiadomosci pro-life

Zapisz się, aby otrzymywać informację internetową na temat obrony życia w kraju i na świecie!

3. Pobierz przekaz pocztowy (pdf), wydrukuj i wypełniony nadaj na poczcie lub w banku.

logoFKP 01